Thursday, March 13, 2008

PERTOLONGAN DAN PENJAGAAN DARI ALLAH S.W.T

عن عبد الله بن عباس رضى الله عنهما قال: كنت خلف النبى صلى الله عليه وسلميوما فقال: يا غلام، انى أعلمك كلمات: احفظ الله يحفظك، احفظ الله تجده تجاهك, اذ سألت فاسأل الله، واذا اسعنت فاستعن بالله، واعلم أن الامة لو لو اجتمعت على أن ينفعوك بشيئ لم ينفعوك الا بشيئ قد كتبه الله لك، وان اجتمعوا على ان يضروك بشيئ لم يضروك الا بشيئ قد كتبه الله عليك. رفعت الاقلام وجفت الصحف.
(رواه الترمذى)

Maksudnya:Daripada Abu Abdullah bin Abbas r.a beliau berkata: “ Pada suatu hari aku berada di belakang Rasulullah
s.a.w, lalu baginda bersabda: Wahai budak! Sesungguhnya aku ingin mengajarkan kepadamu beberapa kalimah: peliharalah Allah nescaya Dia akan memeliharamu. Peliharalah Allah, kamu akan mendapatinya bersamamu. Apabila kamu meminta sesuatu, maka mintalah daripada Allah. Apabila kamu meminta pertolongan maka mintalah pertolongan daripada Allah. Ketahuilah jika seluruh manusia berhimpun

untuk memberi sesuatu manfaat kepadamu, mereka sekali – kali tidak akan dapat memberikan manfaat itu kepadamu, kecuali sesuatu yang telah ditetapkan untukmu. Dan sekiranya mereka berhimpun untuk mendatangkan sesuatu ke atasmu, mereka mereka tidak akan dapat mendatangkannya kecuali dengan sesuatu yang telah ditetapkan oleh Allah ke atasmu. Telah diangkat qalam dan telah keringlah lembaran.

(Diriwayatkan oleh Tirmizi

oleh - Mohd Asar




0 ulasan:

 
Powered by Blogger | Printable Coupons