Saturday, March 15, 2008

Tokoh Evangelis AS Seru Hancurkan Islam

Tokoh Evangelis di AS Rod Parsley, buat kesekian kalinya melontarkan kenyataan provokatif. Parsley yang juga penasihat spiritual Senator John McCain-kandidat presiden AS dari Parti Repulikan-menyatakan bahawa agama Islam adalah agama palsu dan menyeru agar agama Islam dihancurkan.


Ironisnya, McCain malah menyalami Parsley sementara pastor gereja terbesar di Ohio itu mengajak umat Kristian "berperang" melawan Islam dan menghancurkan Islam. Parsley memang pendukung utama McCain di wilayah Ohio. Pada 26 Februari lalu, sewaktu berkempen di Cincinnati dengan Parsley, McCain menyebut Parsley sebagai seorang "pembimbing spiritual" nya.

Parsley, pemimpin World Harvest Church of Columbus yang memiliki sekitar 12.000 ahli di AS ini, sudah menulis beberapa buah buku berisi pandangan-pandangan keagamaan yang menunjukkan dirinya seorang fundamentalis. Dalam bukunya yang terbit tahun 2005 berjudul "The 2005 Silent No More" di bab "Islam:The Deception of Allah", Parsley mengingatkan wujudnya perang peradaban antara Islam dan Kristian. Parsley juga menyebut Islam sebagai agama yang anti-Christ dan mendesak AS agar mengobarkan Perang Salib baru untuk memusnahkan agama Islam.

Hubungan McCain dengan Parsley dalam bidang politik sangat erat. Pada pilihanraya tahun 2004, gereja Parsley dianggap berperanan besar dalam mendorong para penganut Kristian fundamentalis di AS untuk memberikan sokongan pada George W. Bush yang pada waktu itu menjadi kandidat presiden AS. Gereja Parsley pernah dituding terlibat dalam kes-kes penggelapan pajak tokoh-tokoh pro-Republik.

sumber - tranungkite.net

0 ulasan:

 
Powered by Blogger | Printable Coupons